Allmän information

Här kan mäklare och köpare av en bostadsrätt finna allmän information om Brf Söderhöjden.

Föreningens postadress är Brf Söderhöjden, Stockholmsvägen 26B, 195 34 MÄRSTA.

Stadgar, ordningsregler mm

Nu gällande stadgar antogs på föreningsstämma i april 2018. Vi har även tagit fram allmänna ordningsregler.

Andrahandsuthyrning

En andrahandsuthyrning måste godkännas av styrelsen. En administrativ avgift kan enligt våra stadgar 9 § läggas på lägenhetsinnehavaren.

Förändringar i lägenheten

Samråd med styrelsen måste göras innan ändringar/ingrepp görs i väggar eller i vatten och avloppsledningar.

El

Hushållsel ingår inte i månadsavgiften utan varje lägenhet har en undercentral med egen mätare i trapphusen för individuell avläsning.

Portar

Portarna öppnas med kod eller nyckel 06:00 – 21:00. Övrig tid enbart med nyckel.

Tvättstuga

Det finns tvättstuga i källaren Stockholmsvägen 28.

Förråd

Det finns två förråd till varje lägenhet, ett i källaren och ett på vinden. Cykelförråd finns i bägge byggnaderna.

Hushållsavfall - Grovsopor

Vi har ett soprum med särskilda kärl för hushållssopor, matavfall, wellpapp/pappersförpackningar, plastförpackningar, metall, samt färgat och ofärgat glas. Det är tydligt uppmärkt vid varje kärl vad som tillåts att slänga och inte. Det finns även en liten låda för batterier, lampor och mindre elektronik. Vi hjälps åt att ta med detta till Återvinningscentral Voltgatan eller liknande anläggning.

Föreningen har inget grovsoprum. Du får själv ta hand om dina grovsopor och köra dem till Återvinningscentral Voltgatan eller liknande anläggning. Detsamma gäller för tidningar, närmsta tidningscontainer finns vid Stockholmsvägen/Ringvägen: Forum.

Här hittar du kommunens återvinningsstationer: Återvinningsstationer – Sigtuna Vatten & Renhållning

Trappstädning

Trappstädningen utförs av oss boende själva enligt lista i trapphusen.
I princip har man trappstädning var sjätte vecka.

Vår- och höststädning

En gång på våren respektive hösten städar vi gemensamt i källargångar, slänger skräp, krattar löv och gör rent och snyggt i och runt husen. Kallelse till städdagar sätts upp i trapphusen.

Snöskottning

Föreningen anlitar en entreprenör för detta. Vi får dock hjälpas åt att sopa bort snö vid entréerna.

Gräsklippning

Alla hushåll i vår förening hjälps åt och efter förmåga med gräsklippningen.

Uteplats

Det finns ett par uteplatser på gården med bord och sittplatser.

Kabelteve

Föreningen har avtal med Tele2. TV-utbudet är helt digitalt hos oss dvs de analoga kanalerna utgår.

Parkeringsplatser

Parkeringsplats är separat hyresobjekt. Det finns i princip en parkeringsplats till alla lägenheter.

Försäkring

Fastigheten och byggnaderna är fullvärdesförsäkrade genom Bostadsrätternas fastighetsförsäkring. I försäkringen ingår ansvarsförsäkring för styrelsen. Dessutom ingår ett kollektivt bostadsrättstillägg för samtliga bostäder, vilket innebär att boende inte behöver teckna detta som komplement till sina hemförsäkringar.

Nycklar

Dina lägenhetsnycklar ingår i ett system och passar även till soprum, grindar och andra gemensamma utrymmen.

• Föreningen äger två byggnader, Stockholmsvägen 26 och Stockholmsvägen 28
  • Föreningens styrelserum finns i källaren Stockholmsvägen 26.
  • Föreningen har tecknat avtal om ekonomisk förvaltning med ABJ Boförvaltning i Uppsala.
    De kan hjälpa till med utdrag från lägenhetsregistret/mäklarbild mm.
  • På årsmötet väljer vi styrelse och valberedning.
  • Korsregister över föreningens lägenhetsnummer (1-24) och Lantmäteriet (t.ex. 1002) finns för varje lägenhet på porttavlan i entréerna.
  • Vi har hyresgäster som hyr affärslokaler av föreningen.